Fawaka?! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Petra Borger - WaarBenJij.nu Fawaka?! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Petra Borger - WaarBenJij.nu

Fawaka?!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Petra

09 Oktober 2006 | Suriname, Paramaribo

Vandaag heb ik gehoord dat oktober de warmste maand is tijdens mijn verblijf hier. Hmm, ik merk dat ik steeds weer begin met mijn tekst over de weersomstandigheden?

Oh well, ik ga op de fiets naar mijn stage, s’ochtends om 7 uur is het niet erg om te fietsen want dan is het nog redelijk koel. Maar op de terugweg is het echt niet te houden, in felle zon terug fietsen in een zwarte broek met een bloesje is niet leuk. Dat zijn geen grappen meer. Het eerste wat ik doe als ik thuis kom is baden (=douchen, zo noemen ze dat hier). Ik merk dat ik sommige uitdrukkingen ga overnemen, ze zeggen erg vaak ‘mijn god, of 'mijn schat’. Verder praten ze ook in de gebiedende wijs, zoals ‘pak dat’, ‘kom hier’, ga brood halen’, nu bedoelen ze dit niet kwaad maar gewoonweg makkelijk voor hen, ik ben het niet gewend dus in het begin vond ik het niet zo tof, maar nu weet ik dat het gewoon een manier van praten is.
Elke dag ga ik schaften (ja, dat is lunchen) een half uurtje, of langer, dat ligt er aan, ze doen er niet echt moeilijk over.
Ik begin om 7 uur en als ik dan in kantoor kom gaan we meestal even bijpraten of overleggen wat we die dag gaan doen. Ik zit met drie mensen in een kantoor (mijn begeleidster, Daphne (ook een Nederlandse stagiaire) en nog een begeleidster.
We gaan 2 keer in de week naar het Jeugd Cellenhuis, waar de jongens zitten die net zijn opgepakt. Ik heb nu een eigen cliënt gekregen in de nazorg (dit houdt in dat de jongen vrij is en weer terug keert naar de maatschappij). Ik ben dinsdag naar zijn nieuwe school gereden en hem laten inschrijven, dit mocht gelukkig onder bepaalde voorwaarden (goede inzet, geen verzuim etc). Het was best interessant om de school te bezoeken want het is hier zo anders dan in NL. Ze hijsen hier 2 keer per dag de vlag waarbij alle kinderen gaan zingen. Daarnaast hangt er bijna in elk lokaal wel een ‘wijze’ spreuk over het geloof, het is allemaal erg religieus.
Daphne en ik zijn ook nog alleen naar het Cellenhuis gereden om intakes te doen met de jongens die nieuw zijn gekomen. Ik had het nog nooit alleen gedaan, dus ik vond het wel redelijk spannend maar het ging wel goed. Er zijn veel schrijnende gevallen, zaken die in Nederland niet snel zullen gebeuren, soms val ik echt van mijn stoel van bepaalde verhalen of gezinssituaties. Daarnaast heb je ook nog de lakse houding van bepaalde mensen die bij bepaalde instanties werken (jaja, no names, no games). Ze werken hier ook tot 15.00 uur en NIET langer, ook moet er dringend iets geregeld worden, soms vind ik dat wel een beetje irritant, maar ja ik vind het ook niet erg om eerder naar huis te gaan natuurlijk.
Ik vind het wel fijn dat ik met Daphne kan overleggen en kan praten over situaties of casussen die we meemaken. Ze is een leuk meisje, vrijdag ben ik nog met haar naar de stad geweest en hebben we wat gegeten en gedronken aan de Waterkant. Erg gezellig.

Woensdagavond ben ik weer naar Millenium geweest, ook al was het doordeweeks, ik had wel zin om uit te gaan, ik wilde het gewoon niet te laat maken (ahum), ik eindigde toch weer om half 4 in mijn bed.
De volgende dag viel ik gewoon echt serieus bijna in slaap om 11 uur, ik had een inkakmoment, kon mijn ogen niet open houden, gelukkig was ik alleen dus niemand heeft het echt kunnen opmerken. Het was echt een hele rustige dag. Heb ook niet gek veel uitgevoerd, ik zat een beetje achter mijn laptop en spelletjes te spelen.

Vrijdagavond zijn we met z’n allen s’avonds naar de stad geweest, dat was erg weer erg gezellig. We zijn eerst gaan poolen, kon er vrij weinig van, maargoed daar ging het niet om. Daarna gingen we nog wat drinken bij La Caff, en toen op naar Starzz. Zat om 7 uur s’ochtends beneden aan tafel toen ging ik naar bed om op 9 uur weer op te staan want we gingen half 10 zwemmen bij Cola Kreek. In de bus heb ik natuurlijk weer geslapen, tijdens de busrit werd het erg bewolkt en de zon verdween, beetje jammer. Toen we aankwamen was het dus niet echt zonnig en regende het ook af en toe. Maargoed in Suriname maakt het op zich niet uit dat het regent, het blijft toch lekker warm :)

  • 09 Oktober 2006 - 07:17

    Nadjahra:

    hey you!!

    Wat leuk weer eens wat van je horen!
    Zo te lezen en te zien heb je het goed naar je zin! Ben ik blij om!
    De foto's zijn ook erg leuk... je ziet er goed uit! Een mooie meid! ;-)
    Niet te veel stappen hoor, want dat doe ik ook niet ;-) Ahahahaha

    Veel suc6 met alles en tot mailze!

    Liefs Nadjahra

  • 09 Oktober 2006 - 08:14

    Vera:

    Heeeey Peet!

    Ik denk vaak aan je hoor! Maar je hebt het fijn daar, dat is goed.. echt gaaf en ook het werk klinkt erg interessant. Ik ben druk aan de studie, mmmm, wel ietwat gestresst.. maar goed hopen dat het allemaal lukt. Morgen ga ik het er op wagen, weer voor het eerst naar Capoeira, damn. Ik vind het echt spannend.. gek he.. maar goed het zal vast meevallen.

    Heel veel liefs en een dikke zoen van Veer!

  • 09 Oktober 2006 - 08:36

    Marlies:

    dag mijn schat! hahaha
    Wow echt leuk man, zo'n lang verhaal om te lezen. Natuurlijk wist ik al veel van je activiteiten, maar nog niet alles dus errug boeiend!
    Over die verhalen die je daar hoort over jongeren; believe me, die gebeuren ook in NL. Maar daar hebben we het nog wel eens over once your back.
    Heb je al een huisje geregeld voor mij en mam?
    Ik ga daar ook maar eens flink inkopen doen, een mooi pak is altijd handy.
    Wat zeggen ze over de weersomstandigheden eind november? heheh :)
    Hier alles goed, donderdag mag ik mijn auto ophalen, jeeejj maar voor nu; i'm outty!
    Dikke kuzz

  • 09 Oktober 2006 - 08:38

    Marlies:

    oja: And You're H-O-T!!!

  • 09 Oktober 2006 - 14:06

    Agnes:

    HEY Star!!! Lachen dat stappen in de Starzz, daar kan je je echt heel erg vermaken! Ben je ook al lekker aan de Borgoe? Hihi, vast! Maar mooi dat je stage ook tof is! Plezier! KNUF

  • 09 Oktober 2006 - 15:14

    Mama:

    Lange update!
    Fijn dat je het zo naar je zin hebt. Stage is ook erg interessant lijkt me, wel heftig. Fijn dat je goed met Daphne kan overleggen en je verhaal kwijt kan en bovendien aardig is.
    We spreken elkaar nog!

    heel veel liefs en een dikke kus mama

  • 10 Oktober 2006 - 18:15

    Niels:

    Die is effe lekker zeg.

    Weken moet ik wachten en smeken om een update. Komt er eindelijk een update heb ik dezelfde dag nog een mail aan mijn broek met de opmerking dat ik niks schrijf op je site..... Die is effe lekker. Morgen ben je de eerste! :)

    XXX Niels

  • 10 Oktober 2006 - 19:38

    Roos:

    Hej Petey-bird!

    Altijd top om weer een update in de mail te krijgen! Het klopt wat iedereen hierboven mij zegt: je ziet er goed uit! Gelukkig maar, dan heb je het dus vast heel erg naar je zin!

    Niet TE VEEL stappen he?

    x Roos

  • 15 Oktober 2006 - 11:25

    Maiko:

    Petratjuhhhh!!! Volgens mij heb je het wel goed naar je zin daar. En er komt nog een geweldige tijd aan. Ik ben echt jaloers nu, heb zin daar ook te zijn en mijn tijd nog eens over te doen, haha. Vermaak je nog wat, ik blijf wel lezen. Groeten aan Brian en Prem en familie. Groetjes Maiko

  • 15 Oktober 2006 - 16:00

    Niels:

    Petey!

    Leuk stukkie weer.
    Hoe was je trip???

    Nog muggen gezien?

    X Niels

  • 16 Oktober 2006 - 12:18

    Paulien:

    Jo Peet!
    Jij hebt ook een leuke site...hihi! Doe je de groetjes aan Es en geniet er lekker van!!!
    xxpaulien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

22 Januari 2007

Nickerie/party/relax

03 Januari 2007

Wat een week!

18 December 2006

Blakawatra en festival

11 December 2006

Rustug

28 November 2006

Mama, Marlies en Savanne Crossing
Petra

Actief sinds 25 Aug. 2006
Verslag gelezen: 189
Totaal aantal bezoekers 31412

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2006 - 29 Augustus 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: