Wennen en aanpassen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Petra Borger - WaarBenJij.nu Wennen en aanpassen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Petra Borger - WaarBenJij.nu

Wennen en aanpassen

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Petra

22 September 2006 | Suriname, Paramaribo

Het is nu vrijdagavond en ik ben klaar met werken. Gelukkig, het is eindelijk weekend!! Ik zweet nu weer behoorlijk, het is nu ongeveer 35 graden, ik ben maar binnen gaan zitten en de ventilator op zijn hoogste stand gezet. Ik klaag niet hoor hehe:)

Mijn stage is heel interessant op alle vlakken. Allereerst is er het cultuur, mentaliteit en taalverschil. Surinamers (teminste bij mij op het werk) hechten veel waarde aan manieren, kleding en goed gedrag. Nu denk je, dat is in Nederland ook zo, maar hier is het gewoon anders en ook strenger. Ik had al eerder gemeld dat er een strenge kleding policy is, niets mag strak zitten en ze letten gewoon op je, hoe je zit en hoe je eet.

Ik werk dus bij de Justitiële Kinderbescherming, dit valt onder het Ministerie van Justitie. De bedoeling van het J.K.B is om jeugdige delinquenten te begeleiden en ze te volgen na hun zitting en veroordeling. We moeten o.a. intake gesprekken met ze houden en voorlichtingsrapporten voor de rechters schrijven. Om een goed voorlichtingsrapport te maken moeten we op huisbezoek, met de familie en alle belangrijke referenten praten van de betrokkene. Ik ben nog maar één keer op huisbezoek geweest, en dat was in mijn eerst week dus ik liep nog mee met mijn stage begeleidster.
Maar het zijn best wel heftige zaken af en toe, die je niet zomaar in NL vind.
Het is redelijk pittig, want ik moet nog erg wennen aan het taalgebruik, sommige jongeren praten Nederlands en Surinaams door elkaar, en ook snel dus dat is soms moeilijk te volgen. Daarnaast zijn hun (voor)namen ook redelijk ingewikkeld, maargoed, dat komt allemaal wel goed.
Er werken hier bijna alleen maar vrouwen, dat is wel grappig. Ik begin om 7.00 en ik eindig om 15.00, maar soms mag ik ook eerder weg. Dit betekent dat ik om 6 uur elke dag eruit moet, het is echt onwerkelijk, ik heb nog nooit zo vroeg opgestaan, ik ben echt geen ochtendmens, dus je begrijpt al hoe dat gaat. Mijn huisgenoten hebben dat ook al gemerkt denk ik, ik praat niet zoveel s’ochtends, beetje opstart problemen. En die oploskoffie trek ik niet. Rond tien voor 7 stap ik op mijn mountinbike en fiets ik naar mijn werk, dit duurt dus ongeveer 10 minuten.

Woensdagavond ben ik uitgeweest met mijn huisgenoten. We gingen naar Millenium, dit is een tent dat alleen maar leuk is op woensdag (is mij verteld). Nou, het was ook echt een leuke club, de sfeer was heel gemoedelijk en je kon ook gewoon een beetje chillen aan de bar. Het enige probleem was dat ik om half 4 in mijn bed lag en om kwart voor 6 er weer uit moest naar mijn stage. Ik had gelukkig geen kater want ik had niet zoveel gedronken, het was alleen de moeiheid die af en toe opspeelde. Maarja, het is ook gebruikelijk bij mij op mijn werk dat sommige mensen sporadisch in slaap vallen achter hun bureau?! Naahh, maar dat doe ik niet, toen ik thuis kwam heb ik lekker bijgeslapen:)

Vrijdag overdag ben ik nog even naar de stad geweest met een huisgenoot om kleding te shoppen, helaas deden de pinautomaten het niet meer dussss gaat een beetje moeilijk.. :(. Toen zijn we even een drankje gaan doen en daarna naar huis gegaan..

Nu ga ik zometeen eten...
Ik heb wel wat foto's gemaakt, maar ben een beetje inspiratieloos, dus als jullie nog iets speciaals willen zien?! hihi:)
-xxx-

  • 22 September 2006 - 21:44

    Rogier:

    Geen inspiratie??? Hoe is het mogelijk! Wat dacht je van leuke kleine zwartjes op de foto zetten...
    Jij achter het kartonnen bord is ook goed, je bent net een echte "BIG mama" ;o)
    Ehh, weet nog steeds nie wat brasa betekent, maar wordt er wel weer es tijd voor. Bij deze!
    Heeft je zussie al tickets?
    xxRogier

  • 22 September 2006 - 22:04

    Nadjahra:

    kleine zwartjes???

    Hey petra!
    Leuke fiets man! Helemaal geweldig!
    Lijkt me leuk om te zien waar je werkt, maar je zou er wel geen foto's mogen maken ivm privacy etc... Enne... foto's van het uitgaan lijken me ook wel erg leuk!
    Joh! Doe niet moeilijk, zet gewoon alles op de foto!! ;-)
    Je ziet er iig goed uit!! Gelukkig maar!

    Take care!

  • 22 September 2006 - 22:04

    Mama:

    Je bent niet te benijden met dat vroege opstaan, niets voor jou. De eerste uren zullen ze jou niet horen! Maar ja, alles went. Laat fotos zien van alles wat Surinaams is, en we niet kennen, maakt niet uit wat.
    kus mama

  • 23 September 2006 - 07:38

    Niels:

    Eindelijk weer een update!!!!


    Ik zou wel een foto willen van een Surinaamse telefooncel, liefst met een rij ervoor.

    Een foto van je internetcafé lijkt me ook fantastisch om te hebben.

    Foto's van je slapende collega's.

    Tot slot. Foto's van Surinamese mini-mama's doen het altijd goed.

    Dat vrroege opstaan went vanzelf. Met een maandje of 7 weet je niet meer beter. Oploskoffie, moet je gewoon even door heen. Het gaat om het effect moet je maar denken.

    En nu vaker updaten hé!!!!!!


    -XXX-
    Niels

  • 23 September 2006 - 07:57

    Tom:

    He petra, is het nog gelukt om de zonsverduistering waar te nemen? Of was het te vroeg..
    Groeten,
    Tom

  • 23 September 2006 - 08:00

    Yigga:

    He lieve zus,

    wat een verhaal weer, errug leuk om te lezen!! hihih jou in je workingoutfit ziet er goed uit man, you should wear it more often. Lekker bruin enzo. Ik daarentegen heb vannacht een koortslip onder de leden gekregen...WEEHH :(
    ja nou kun je het krijgen ook, je typte dat je niet wist waar je foto's van moest maken en iedereen zet gelijk tips neer..dus shoot some van de hele dag gewoon :)
    Niels en ik gaan vandaag op carhunt voor de gein.
    Fijn weekend he mais, miss you!!
    KUS Marlies

  • 23 September 2006 - 08:55

    Claudia:

    Ha Petra!

    Fawaka?! Goed te lezen dat je weer opgeknapt bent...Wat dacht je van een fotoreportage "een dag uit het leven van Petra" en fotografeer alles wat je ziet. Of "een dag uit het leven van de fiets van Petra" en fotografeer alles vanuit het oogpunt van je fiets. hihihi...
    Hoe is het eten? Ik lees helemaal niks over het eten! Niet eens iets waar ik me over kan verlekkeren. Ook een leuk foto idee, typisch surinaams eten...
    "nyang switi"
    Claudia

  • 23 September 2006 - 11:51

    Roos:

    Hai Peeet!

    Geen inspiratie? Nou jaaa...Ga je geen mooie tripjes maken dan? Ik moest wel lachen om dat stukje over goede manieren...rechtop zitten...netjes eten enzo! hahaha, is wel eens goed voor je... hhehehe
    Ik mail je nog wel en anders spreek ik je op de msn!

    Kus van Roosje

  • 25 September 2006 - 09:57

    Veertje:

    Haaa Peet, :) wel gaaf hoor wat je allemaal moet doen, lijkt me echt heel leerzaam en nuttig. En een mooi pak heb je, haha :) Hier gaat ook alles mooi. Ik mail je met details!
    Heel veel liefs en veel succes van Vera..

  • 25 September 2006 - 10:42

    Agnes:

    Heyyy ziet er leker uit! Lekker is dat, beroerd op je stage. Maar stappen in Millenium moet je niet hebben gemist! Knuf!

  • 26 September 2006 - 17:06

    Mama:

    Hee, dat stage gebouw ziet er niet echt vrolijk uit! Je kan voor die benzineprijs heel wat kilometertjes rijden!Ze rekenen alvast voor je uit wat je kwijt bent
    kus mama

  • 27 September 2006 - 13:32

    Paul:

    He Petra,
    Spannend daar zo te lezen en te zien! Moet je ook zo vroeg beginnen om nog een beetje bij een normale tempratuur te kunnen werken? Of zijn Surinamers gewoon ochtendmensen?
    Groetjes en geniet ervan!
    Paul

  • 30 September 2006 - 15:32

    Tineke:

    Hey petra, kwam vandaag pas achter je site, maar ben al bijgelezen en klinkt allemaal heel leuk (en warm..)! Ziet er allemaal wel weer heel anders uit dan hier! Echt leuk. Have fun! groetjes Tineke

  • 06 Oktober 2006 - 15:53

    Marlies:

    update die shit dear sizzle..xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

22 Januari 2007

Nickerie/party/relax

03 Januari 2007

Wat een week!

18 December 2006

Blakawatra en festival

11 December 2006

Rustug

28 November 2006

Mama, Marlies en Savanne Crossing
Petra

Actief sinds 25 Aug. 2006
Verslag gelezen: 154
Totaal aantal bezoekers 31418

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2006 - 29 Augustus 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: